RistoForsberg

Perusopetuksen suurin ongelma

Koulumaailma on ollut käymistilassa koko ajan peruskoulujärjestelmään siirtymisestä lähtien. Uusi OPS on tuonut uusia haasteita opetukseen. Pisa-tulokset ovat heikentyneet koko ajan tämän vuosituhannen aikana. Luokan työrauhan ylläpitäminen on vaikeaa levottomien oppilaiden vuoksi. Mitä nyt pitäisi tehdä?

Kodin ja koulun yhteistyötä on tehostettu, perusopetuksessa on otettu käyttöön vanhempien vartit ja koulukiusaamista on pyritty eri tavoin vähentämään. Nämä eivät kuitenkaan ole onnistuneet poistamaan ei- toivottuja ilmiöitä kouluistamme. Viime vuoden uutisissa oli oppilaiden keskinäisiä kiusaamisia ja oppilaiden opettajiin kohdistuvia kiusaamisia. Mitä nyt pitäisi sitten tehdä?

Uusi opetussuunnitelma antaa hyviä valmiuksia oppilaiden itsenäiseen työskentelyyn. Samalla se kuitenkin heikentää heikoimpien oppilaiden itsetuntoa. Jokaiselle on tärkeää kokea onnistumisa, onnistumisten kauttaa syntyy motivaatio oppia ja työskennellä. Nykyiset oppimisryhmät ovat liian heterogeenisiä. Suurimpana syynä tähän pidän opeuksen tavoitteiden tasapäistävää sisältöä. Saman ryhmän sisällä on heikkoja ja lahjakkaita oppilaita. Tällaisessa ryhmässä sekä heikot ja lahjakkaat turhautuvat. Tämä on perusopetuksen ongelma. Perusopetuksessa on uskallettava eriyttää opetusta, jotta jokainen oppilas saisi parasta opetusta omalle tasolleen.

Tavoite on saada kansalliset resurssit mahdollisimman hyvään käyttöön. Kaikille pitää löytyä mielekäs tehtävä, josta tuleva palkkaa riittää kohtuulliseen toimeentuloon. Työstä saatava korvauksen on katettava normaalin elämän vaatimat kulut. Peruskoulu tarvitsee täydellistä remonttia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat